آخرین قوانین مالیاتی مهم و 100%ضروری 1403 که باید بدانید

آخرین قوانین مالیاتی مهم و 100%ضروری 1403 که باید بدانید

یکی از مسائلی که هنگام استفاده نرم افزار حسابداری آنلاینباید در مورد آن اطلاعات جدید و به روز داشته باشید، قوانین مالیاتی است. پس در مقاله آخرین قوانین مالیاتی مهم و 100%ضروری 1403 که باید بدانید همراه ما باشید

چرا باید قوانین مالیاتی جدید را بدانیم؟

صاحبان کسب و کارها و حسابداران یا مدیران امور مالی زمانی می‌توانند از نرم افزار حسابداری آنلاین به بهترین شکل بهره ببرند که هزینه‌ها را مشخص کرده باشند. یکی از مهمترین هزینه‌های هر کسب و کاری مربوط به مالیات می‌شود. به همین دلیل شناخت قوانین مالیاتی مهم و موادی که جدیداً به آنها افزوده شده‌اند کمک می‌کند تا در مدیریت مالی یک شرکت صحیح‌تر گام بردارید. در سال ۱۴۰۳ چند قانون مالیاتی جدید اضافه شده‌اند که شناخت و بررسی آنها کمک می‌کند امور مالی خودتان را بهتر مدیریت نمایید و با کنترل هزینه‌ها به سمت سودآوری بیشتر حرکت کنید.

 قوانین مالیاتی مهم و 100%ضروری 1403 که باید بدانید
قوانین مالیاتی مهم و 100%ضروری 1403 که باید بدانید

آشنایی با آخرین قوانین مالیاتی مهم و 100%ضروری 1403 که باید بدانید

طبیعتاً برای استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین اول باید با انواع قوانین مالیاتی موجود در کشور آشنا شوید. پس از آشنایی با آنها سراغ مواد قانونی جدید می‌رویم. قوانین مالیاتی در کشور ما بسیار متنوع هستند اما می‌توانیم اکثر آنها را در دو دسته مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی کنیم. به همین دلیل سراغ بررسی این دو دسته مهم می‌رویم.

مالیات مستقیم چیست؟

آشنایی با مالیات مستقیم در استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین  بسیار مهم است. مالیات‌هایی که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید آنها را پرداخت کنند در این دسته قرار می‌گیرند. در واقع هر فردی که صاحب کسب و کار یا درآمد باشد لازم است این مالیات‌ها را پرداخت نماید. نمونه بارز مالیات‌های مستقیم مالیات بر درآمد است که همه کسب و کارها در کشورمان باید آن را پرداخت نمایند. به عنوان مثال تمامی فروشگاه‌های آنلاین باید در پایان سال مالی بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات در حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند. مدل دیگری از مالیات‌های مستقیم، مالیات بر املاک است. اگر شما زمینی داشته باشید و اقدام به فروش آن نمایید از محل پولی که به دست آورده‌اید باید درصدی مالیات پرداخت کنید.

اپلیکیشن مشاوره مالیاتی آنلاین
اپلیکیشن مشاوره مالیاتی آنلاین

آشنایی با مالیات غیر مستقیم

مبحث دیگری که لازم است هنگام استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین در مورد آن اطلاعات کامل داشته باشید مالیات غیر مستقیم می‌باشد. مالیات‌های غیر مستقیم به نوعی از مالیات گفته می‌شود که پرداخت کننده آن مشخص نیست. این مدل مالیات‌ها بیشتر برای کالا یا خدمات در نظر گرفته می‌شوند. در واقع زمانی که شما یک کالا می‌خرید یا از خدماتی بهره‌مند می‌شوید هنگام پرداخت هزینه، مالیات پنهان آن را هم می‌پردازید. یکی از مالیات‌های غیر مستقیمی که احتمالاً زیاد با آن مواجه شده‌اید، مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده اخیراً تبدیل به چالشی برای تمام مردم شده و تقریباً در تمام پول‌هایی که پرداخت می‌کنید این مالیات هم اعمال می‌گردد.

چه افرادی از پرداخت مالیات مستقیم معاف هستند؟

هنگام کار با نرم افزار حسابداری آنلاین خوب است این نکته را هم مد نظر قرار دهید که برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نسبت به پرداخت مالیات معافیت دارند. مثلاً تمامی ارگان‌های دولتی که بودجه آنها را دولت تعیین می‌کند نیازی به پرداخت مالیات نخواهند داشت. اماکن مذهبی مثل مساجد و حرم‌های مطهر نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. ضمناً اگر اقدام به احداث یک موسسه خیریه نمایید ‌می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی بهره ببرید.

پرداخت مالیات مستقیم

بررسی قوانین مالیاتی جدید در سال ۱۴۰۳ و اهمیت آنها

بدون بررسی قوانین مالیاتی جدید سال ۱۴۰۳ احتمالاً در استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین با مشکل مواجه خواهید شد. در تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ احکامی در خصوص مالیات منتشر شده که لازم است با آنها آشنا شوید. در ادامه مهمترین قوانین مالیاتی سال جدید را خدمتتان بیان می‌نماییم.

 

تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده

یکی از قوانین مالیاتی که تغییر کرده و لازم است هنگام استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین آن را رعایت نمایید، مربوط به مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. در قانون جدید نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و باید در محاسبات خودتان آن را مد نظر قرار دهید. استدلالی که پشت این تغییر قانون وجود دارد، تامین منابع لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان می‌باشد.

 

مالیات بر خانه‌های گران قیمت چه تغییری داشته است؟

دومین ماده قانونی که در سال ۱۴۰۳ تغییر کرده مربوط به خانه‌های گران قیمت و باغ ویلاها می‌شود. حتماً هنگام محاسبه مالیات با نرم افزار حسابداری آنلاین به این مورد دقت داشته باشید. طبق قانون جدید تمامی خانه یا ویلاهایی که ارزش آنها بیشتر از ۳۵۰ میلیارد ریال باشد باید مالیات سالانه پرداخت کنند. آنها ملزم هستند سالانه دو هزارم مالیات پرداخت نمایند.


بیشنر بخوانید : جامع ترین نرم افزار حسابداری و مالیاتی آنلاین100%تضمینی


خودروهای گران قیمت در سال ۱۴۰۳ چه مالیاتی دارند؟

اگر در اپلیکیشن حسابداری آنلاین با خودروهای گران قیمت قرار است سر و کار داشته باشید، حتماً تغییرات قانون مالیات مرتبط با این خودروها را مدنظر قرار دهید. طبق قانون سال ۱۴۰۳ تمامی خودروهایی که بیش از ۳۵ میلیارد ریال ارزش داشته باشند باید مالیات پرداخت کنند. نرخ مالیاتی که دارندگان این وسایل نقلیه لازم است پرداخت نمایند یک درصد است.

 

در سال ۱۴۰۳ چه افرادی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

معافیت‌های مالیاتی یکی از نکاتی هستند که هنگام کار با نرم افزار حسابداری آنلاین باید در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشید. در قانون جدید تمامی افرادی که درآمد آنها کمتر از ۷۵ میلیون تومان باشد از مالیات بر درآمد سالانه مستغلات معاف هستند. میزان معافیت مالیاتی مشاغل نیز به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

مالیات بر خانه‌های گران قیمت

نکات مهم تغییر قوانین مالیاتی در سال ۱۴۰۳

نکاتی هم در تغییرات قوانین مالیاتی مربوط به سال جدید وجود دارد که برای استفاده بهتر از نرم افزار حسابداری آنلاین بهتر است با آنها آشنا شوید. نکات مهم تغییر قوانین مالیاتی در سال ۱۴۰۳را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • در قانون مالیات جدید تمامی حساب‌های غیرتجاری محدود و ساماندهی می‌شوند. هدف از این کار آن است که فعالیت‌های تجاری وضعیت مشخص‌تری داشته باشند.
  • بر اساس قوانین جدید سازمان امور مالیاتی در مورد معافیت مودیان اختیارات بیشتری خواهد داشت. اگر می‌خواهید با اختیارات بیشتر سازمان امور مالیاتی آشنا شوید و ببینید که آیا در مورد کسب و کار شما هم تغییراتی ایجاد می‌کند، توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن مشاوره مالیاتی آنلاین بهره ببرید.
  • در قانون مالیات جدید از تولید و اشتغال حمایت‌های خوبی به عمل آمده و معافیت‌های مالیاتی تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی قابل اعمال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =